tirsdag den 11. oktober 2011

1p blog

Jeg har for 1p oprettet en blog, som jeg er ene-forfatter til. Dvs eleverne kan komme med kommentarer til mine indlæg. Det første indlæg handler meget om det stof, vi har gennemgået frem til efterårsferien. Jeg har forsøgt, at skrive et slags referat af det gennemgåede stof med links til billeder og animationer. Der er også et link til en frezi-fil, som jeg har lavet. Meningen her, er at eleverne skal se at kemi benytter den naturvidenskabelig metode. I starten vil jeg lave indlæg, som eleverne kan kommenterer. Det kan være indlæg om stof, som eleverne synes har været svært. Det kan være billeder og animationer over det gennemgåede stof. det kan være små artikler mm. . I det første indlæg spørger jeg eleverne om de vil skrive en kommentar til hvad de har lært om vand frem til efterårsferien. Endvidere om eleverne synes, at bloggen giver eleverne en større forståelse for det gennemgåede stof. Jeg håber på feedback fra eleverne..
Jeg har lavet to andre indlæg til eleverne. Det første er elevernes adgang til min afspilningslise i youtube om atomer.  Indlægget skal opfattes som introduktion til det nye stof, som vi skal gennemgå efter efterårsferien. Det andet indlæg er om det forsøg, de har lavet om polære og ikke polære stoffer. Her ses en animationsfil fra youtube om diiods opløselighed i vand og heptan. Vi snakker om dette forsøg i første blok efter ferien.
FRemover vil jeg komme med indlæg om det stof vi har gennemgået. Håber at eleverne kommer med kommentarer. Senere - når de er blevt vant til bloggen- skal de komme med kommentarer til kemiartikler
her er linket til bloggen

2 kommentarer:

  1. Hvordan går det med bloggen? Kommer eleverne med kommentarer? Hvad siger de til den i det hele taget?

    SvarSlet
  2. Min opfattelse er, at eleverne synes det er en god måde at præsentere stoffet på. En del af dem fik bedre forståelse for det stof vi har gennemgået, da de kunne se billeder og animationer af det vi har snakket om i timerne. Kun få kom med kommentarer, selvom jeg opfordrede til det. Jeg tror det vil være en god ide, at tage dem med hen i EDB-lokalet, så de alle " tvinges" til at kommentere på nogfet af det jeg har lagt ind i bloggen.
    Min hensigt fremover er fortsat at supplere undervisningen med henvisninger til youtube filer, andre animationer og artikler på bloggen, og mit håb er så at få gjort eleverne mere intereseret i kemi.

    SvarSlet